Trecerea pentru pietoni

Feb 3, 2012 by     No Comments    Posted under: Diverse

Un subiect care mă doare. Rău. Mai ales în momente când ești contra cronometru să ajungi la veterinar cu pisica, la tratament, înainte să închidă clinica. După o zi de muncă, pe timp de iarnă, carosabil înghețat, ți se aruncă un bătrân pe trecere fără să se uite la mașini, și-i zbori o frână cu abs pe 5 m de iese fum, doar ca să nu-i tai fața pe trecere.

La vârsta lui, ar trebui să aibă ceva noțiuni de educație rutieră, că pe vremuri se făcea în școală și așa ceva. O fi uitat, sau o fi vrut să fie în trend cu tineretul, care n-a avut de la cine să învețe ( sau poate n-a vrut, că așa e moda.)

Căutând pe Google după reguli de trecere a străzii, am găsit un document sugestiv numit “proiect antivictimal”, din care am spicuit mai jos.

“La trecerea drumului public pietonii trebuie să respecte unele reguli de mare importanţă:
– înainte de a se angaja în traversare pietonul trebuie să se asigure că în acel moment, în zona respectivă nu circulă vehicule. Deoarece la noi în ţară circulaţia vehiculelor se face pe partea dreaptă a carosabilului pietonii trebuie ca prima dată să privească în partea stângă apoi în dreapta şi numai daca nu există nici un pericol să se angajeze în traversare. Ajuns la jumătatea străzi va
privi în dreapta şi va continua deplasarea. Asigurarea nu trebuie neglijată nici în cazurile când traversarea se face prin locuri special amenajate prin marcaje şi indicatoare.

Se interzice pietonilor:

  • să circule pe autostrăzi;
  • să circule pe carosabil, dacă există amenajări speciale pentru ei;
  • să traverseze drumul public în alte locuri decât în cele permise, ori prin locuri permise fără să se asigure;
  • să prelungească timpul de traversare, să întârzie sau să se oprească fără motiv;
  • să se angajeze în traversare atunci când se aproprie maşina salvării, a pompierilor, a poliţiei (cu atenţionare acustică sau luminoasă) sau coloana oficială;
  • să traverseze drumul public prin spatele sau prin faţa unui autovehicul sau tramvai, care staţionează;
  • să traverseze, strecurându-se printre autovehicule parcate în aproprierea bordurii sau trotuarului;
  • să traverseze prin locuri cu insuficientă vizibilitate (curbă, vârfuri de pantă sau în condiţii climaterice nefavorabile);
  • să traverseze peste calea ferată, când semnalul luminos sau poziţia barierei sau semibarierei interzice trecerea;
  • să traverseze în locuri unde sunt instalate dispozitive de protecţie a pietonilor, prin escaladarea acestora;
  • să traverseze prin spaţiul interior al intersecţiilor;
  • să circule sau să traverseze pe sectorul de drum semnalizat cu indicatorul rutier ,,Accesul interzis pietonilor”.

Când, totuşi, trebuie să circule pe carosabil, deoarece lipsesc trotuarele, potecile şi acostamentul pietonii sunt obligaţi să circule numai PE PARTEA STÂNGĂ a drumului, în sensul de mers şi cât mai aproape de marginea acestuia, deoarece îi ajută să observe cu uşurinţă orice autovehicul, care vine din faţă; deplasarea se va face, pe cât posibil, pe un singur şir;…”

Eh, de câte ori n-am văzut ambulanțe oprite la trecere, pentru că mașinile au tras pe dreapta dar pietonii treceau absolut indiferenți la sirenă și girofar; sau oameni mergând noaptea pe partea dreaptă a carosabilului, preferabil îmbrăcați în negru; sau opriți să pălăvrăgească un pic fix pe mijlocul drumului; sau pur și simplu să treacă fără să se uite în vreo direcție, pentru că e trecere și au prioritate, conform legii, indiferent că e gheață sau zăpada pe carosabil.

Există și reversul medaliei, în care unii șoferi, fără să respecte vreo lege scrisă sau nescrisă, trec pe roșu, spulberă pietoni pe trecere, nu încetinesc, trec prin spatele pietonului în viteză de-i zboară șapca.

Numai că, dragă pietonule, e viața ta și oasele tale. La 2 m sub pământ sau un picior în ghips nu te încălzește cu nimic că face ăla închisoare (dacă nu cumva e neam de parlamentar și scapă). Așa că e mai rentabil să te asiguri, data viitoare, când treci strada.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>